Wat kan VALENBREDER Consultancy voor uw organisatie betekenen?
Administratieve organisatie
Het doel van administratieve organisatie is het optimaliseren van bedrijfsprocessen zodanig dat financiële missers en inefficiencies worden voorkomen.
Dit kan o.a. door verbetering van de interne controle, het optimaliseren van financiële rapportages, het bepalen en beschrijven van de bevoegdheden bij bedrijfsprocessen en het inrichten van het boekhoudsysteem.
Met dit soort zaken is ons bureau zeer goed bekend en zij kan de bedrijfsleiding daarin optimaal adviseren en bv. administratieve procedures opzetten, beschrijven en actueel houden.
Boekhouding
Een goede boekhouding en financiële administratie is het hart van een organisatie: zonder tijdig en juist inzicht in de financiën is een onderneming gedoemd te gronde te gaan.
Heel veel routinematige boekhoudwerkzaamheden vereisen steeds minder specifieke boekhoudkundige kennis door het beschikbaar zijn van geautomatiseerde boekhoudpakketten.
Wel is vereist dat het juiste pakket wordt aangeschaft en dat de kwaliteit en continuïteit ervan gewaarborgd zijn.
Mits goed ingericht en begeleid is ieder geautomatiseerd boekhoudpakket in staat om financiële rapportages, BTW-/ICT-aangiftes te verzorgen, rekening-overzichten/aanmaningen (in verschillende talen) te versturen en betalingsopdrachten elektronisch aan te leveren bij de bankinstellingen.
Goede rapportages en documentatie van boekhoudtransacties bespoedigen het werk van accountants en/of belastingadviseurs en vergroten de betrouwbaarheid van de organisatie richting belastingdienst en vermogenverschaffers.
Ons bureau kan daarbij optimaal van dienst zijn door training en begeleiding van de medewerkers bij de routinematige boekhoudwerkzaamheden en het uitvoeren van jaarrekeningwerk inclusief accountantsverklaring.
Personeel
Personeel vormt één van de bases van een succesvol bedrijf, maar kan ook leiden tot administratieve rompslomp en ergernis: salarisberekeningen, ziek-/hersteldmeldingen, sociale, pensioen- en fiscale wetgeving, werk-/verblijfsvergunningen voor buitenlandse werknemers etc..
Door regelmatig wijzigende wetten en regels is het bijhouden van die kennis een hachelijke zaak en toch moet dat zorgvuldig gebeuren wil de bedrijfsleiding de motivatie onder het personeel behouden en geen onverantwoord hoge financiële risico’s lopen.
Ons bureau kan de volledige personeels- en salarisadministratie voeren incl. contacten met diverse instellingen en op ‘ad hoc’-basis de bedrijfsleiding informeren en adviseren over ontwikkelingen in wet- en regelgeving, bv. op het gebied van secondaire arbeidsvoorwaarden en/of fiscaalvriendelijk belonen.
Tevens kan ons bureau ingeschakeld worden bij werving en selectie van financieel en/of boekhoudkundig personeel.
Archiveren
Ten aanzien van archiefbeheer is veel bij wetgeving geregeld en voorgeschreven. In heel veel organisaties is die kennis niet aanwezig of, sterker nog, doet men maar wat, en dat kan tot onnodig grote risico’s of bewaarlast leiden.
Een jaarovergang in de boekhouding of bedrijfsverhuizing zijn bij uitstek geschikte momenten om van de ‘oude troep’ af te komen…
Ons bureau beschikt over actuele kennis met betrekking tot de bewaarplicht en bewaartechnieken, het deskundig en veilig vernietigen en kan de bedrijfsleiding daarover optimaal informeren en adviseren.
Belasting
Ook hier geldt weer voor dat actuele en juiste kennis in het bedrijf door veranderende wet- en regelgeving niet of nauwelijks voorhanden zijn. Denk o.a. aan EU-aangelegenheden! Nederland is geen eiland en is internationaal georiënteerd. Het werken met buitenlandse werknemers is als gevolg daarvan heel normaal geworden.
Ons bureau is vraagbaak en adviseur voor allerlei fiscale aangelegenheden, zowel nationaal als internationaal, en kan aangiftes verzorgen voor inkomstenbelasting, 30%-regeling voor buitenlandse werknemers, omzetbelasting, vennootschapsbelasting, successierechten (belangrijk bij familiebedrijven), invoerrechten, accijnzen etc..